„Model Wczesnego Usamodzielnienia Wychowanków Rodzinnej Pieczy Zastępczej” to kolejny efekt współpracy Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu oraz Fundacji Samodzielni Robinsonowie.
Model jest publikacją skierowaną w szczególności do:
- osób zajmujących się procesem usamodzielnienia młodych ludzi umieszczonych przede wszystkim w instytucjonalnych formach pieczy zastępczej,
- pracowników powiatowych centrów pomocy rodzinie,
- organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej,
- opiekunów, wychowawców i specjalistów pracujących oraz wspierających osoby przebywające w systemie pieczy zastępczej.
Prezentowany model to szereg propozycji pracy z wychowankami i narzędzi mających na celu zapewnienie wszechstronnego wsparcia dostosowanego do potrzeb i oczekiwań młodych ludzi – w różnych okresach rozwoju. Model opiera się na sześciu filarach usamodzielnienia:
- Edukacja i praca - polski system edukacji, możliwości kontynuacji nauki po opuszczeniu pieczy zastępczej oraz łączenie nauki i pracy, udział w programach stażowych.
- Mieszkanie - możliwości zabezpieczenia potrzeb lokalowych młodych osób po opuszczeniu pieczy zastępczej, w tym w odniesieniu do lokalnych zasobów mieszkaniowych.
- Relacje - definicja zdrowej relacji, kręgu osób najbliższych, możliwości zapewnienia specjalistycznej pomocy psychologicznej oraz wsparcia.
- Zdrowie - publiczny system zdrowia, zakres pomocy i wsparcia ze strony specjalistów.
- Finanse - dbanie o finanse, rozpoznanie tematyki związanej z pożyczkami, kredytem, wynajem mieszkania, trening zarządzania środkami finansowymi.
- Prawo - kwestie prawne związane z usamodzielnianiem się, prawa i obowiązki młodych obywateli, regulacje prawne związane z pobytem w pieczy zastępczej.
Nieodłączną częścią Modelu jest „Narzędziownik”. To zestaw metod - narzędzi pracy dla kadry specjalistów w ich codzienności zawodowej z wychowankami pieczy zastępczej, strategie radzenia sobie w wielu trudnych sytuacjach, a także o informacje o największych wyzwaniach w pracy z wychowankiem.
Publikacja jest niezwykle cennym wsparciem dla specjalistów, wychowawców, pedagogów, pracowników socjalnych i opiekunów pracujących w instytucjonalnych formach pieczy zastępczej jak i dla samych wychowanków w pokonywaniu trudności, w dzieleniu się swymi doświadczeniami, w zdobywaniu samodzielności życiowej.