Za zadanie stawiamy sobie przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, wsparcie organizacji pozarządowych, pomoc społeczną oraz wyrównywanie szans różnych grup wymagających wsparcia. Jednym z filarów działania ROPS są innowacje społeczne, w szczególności inkubacja i upowszechnianie nowych sposobów odpowiedzi na aktualne wyzwania i problemy społeczne.
Działania Działu Innowacji Społecznych przenikają przez wszystkie pozostałe działy merytoryczne w ROPS. Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań jest zadaniem każdego z działów adresatowych. Zespół DIS wspiera innych pracowników i pracownice Ośrodka w tym procesie.
Innowacje, których tworzenie i skalowanie wspieramy adresowane są do następujących grup zagrożonych wykluczeniem społecznym:
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
- Osoby niewidome i słabowidzące
- Osoby g/Głuche
- Opiekunowie osób z niepełnosprawnościami
- Osoby neuroróżnorodne
- Osoby chorujące przewlekle
- Osoby z doświadczeniem migracji i uchodźczym
- Osoby starsze
- Dzieci i młodzież zagrożone wykluczeniem społecznym
- Osoby w kryzysie bezdomności
- Więźniowie i osoby opuszczające zakłady karne
- Osoby LGBTQ+
- Osoby w systemie pieczy zastępczej i adopcji
Wg stanu na październik 2022 r. dysponujemy 40 gotowymi, przetestowanymi rozwiązaniami. Do końca 2023 r. będzie to łącznie około 120 innowacji. Każde z nich, przy wsparciu zespołu Inkubatora Regionalnego, można wdrażać w nowym środowisku.
Nasze 3 inkubatory stwarzają innowatorom_kom przestrzeń do kreowania nowych rozwiązań i ich testowania w mikroskali, sprawdzania, czy dany pomysł ma szansę realnie wpłynąć na poprawienie jakości życia odbiorców. Pomagamy na każdym etapie kreowania pomysłu. Od jego szkicu jeszcze na etapie rekrutacji do inkubatora, poprzez dopracowanie harmonogramu, budżetu i produktów innowacji na etapie negocjacji przed podpisaniem umowy o powierzenie grantu aż po wsparcie podczas procesu testowania i tworzenia ostatecznych wersji produktów innowacji.
Drugim głównym filarem naszych działań jest skalowanie i upowszechniane przetestowanych rozwiązań we współpracy z parterami. To czas, kiedy przetestowane modele, narzędzia, produkty, gry, programy itp., mają szansę trafić do szerszego grona odbiorców. Kluczowa jest tutaj praca nad dostosowaniem innowacji pod nowe środowisko i jego specyficzne potrzeby oraz precyzyjna diagnoza danego lokalnego środowiska.